ALGEMENE VOORWAARDEN – ARTKOM BV

ARTKOM BV organiseert teambuildings, workshops en evenementen (samen aangeduid als diensten) en verkoopt producten via haar webshop. Deze algemene voorwaarden van ARTKOM zijn van toepassing op de levering van diensten en producten door ARTKOM.    

De rechtsverhouding tussen ARTKOM BV met maatschappelijke zetel te 3200 Aarschot, Kleine Mechelsebaan 50 ingeschreven in het KBO en BTW register onder nummer BE0893.631.009, e-mail info@artkom.be, tel. +32 473 39 64 30, IBAN BE74 7360 5947 4707, BIC KREDBEBB, URL https://www.artkom.be/ (hierna aangeduid als ‘ARTKOM’) en de Klant (samen aangeduid als de ‘Partijen’), wordt beheerst door deze algemene voorwaarden (hierna de ‘Voorwaarden’), eventueel aangevuld met specifieke voorwaarden eigen aan de opdracht (vb. offerte) (samen ‘de Overeenkomst’).

Deze Voorwaarden hebben kracht van wet in de verhouding tussen ARTKOM en de Klant en vernietigen en vervangen alle schriftelijke of mondelinge afspraken, overeenkomsten, voorstellen en verbintenissen die betrekking hebben op hetzelfde voorwerp en die aan de datum van de uiteindelijke Overeenkomst tussen partijen zouden voorafgaan.

1.     Toepassing

1.1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op de levering van diensten, bestaande uit het organiseren van workshops, evenementen, en teambuildings en producten door ARTKOM en op de bestelling van deze diensten of producten door de Klant.

 

1.2. Deze Voorwaarden dienen te worden ondertekend door de Klant, bij bevestiging van de offerte, dan wel bij een online bestelling van een dienst of product via de website. De aanvaarding van deze Voorwaarden wordt tevens afgeleid uit de normale uitvoering van de diensten of levering van de producten door ARTKOM, dan wel worden ze geacht te zijn aanvaard door de Klant indien deze geen bezwaar heeft geuit binnen een redelijke termijn na de ontvangst ervan, hierbij bepaald op 7 kalenderdagen. De Klant verzaakt hiermee aan algemene of bijzondere voorwaarden die hij zou vermelden op zijn eigen commerciële documenten of in zijn briefwisseling. Afwijkingen ten opzichte van de Voorwaarden zijn slechts mogelijk na voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van ARTKOM.

1.3. ARTKOM behoudt zich het recht voor de Voorwaarden op ieder ogenblik te wijzigen of aan te vullen mits een geldige reden hiervoor. In het bijzonder zal ARTKOM hierbij de bepalingen in boek VI van het WER nakomen. Desgevallend zal van deze wijziging of aanvulling schriftelijk mededeling worden gedaan aan de Klant. Indien de Klant niet binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van deze mededeling schriftelijk bezwaar heeft gemaakt tegen de betreffende wijziging(en) of aanvulling(en), wordt hij geacht deze te hebben geaccepteerd.

1.4. De Klant is zelf en uitsluitend verantwoordelijk voor de juistheid van alle gegevens die hij  doorgeeft en gebruikt. Door het plaatsen van een bestelling, al dan niet via de website, bevestigt de Klant een natuurlijk persoon, desgevallend met de nodige vertegenwoordigingsbevoegdheid en handelingsbevoegdheid, handelingsbekwaam en minstens 18 jaar oud te zijn. ARTKOM draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor bestellingen door personen die niet aan deze criteria voldoen of voor foutieve gegevensvermelding door de Klant.

1.5. Indien de Klant namens een rechtspersoon handelt, zal hij te allen tijde persoonlijk en solidair met de rechtspersoon verantwoordelijk worden gehouden voor openstaande facturen, als mocht blijken dat de Klant ten tijde van het verstrekken van de dienstenbestelling niet bevoegd was te handelen namens de rechtspersoon of als de rechtspersoon namens welke getekend is, afziet van haar verplichting tot betalen.

2.     Totstandkoming van de Overeenkomst     

2.1. Commerciële documenten en aanbiedingen scheppen geen verbintenissen in hoofde van ARTKOM. Alle offertes en prijsopgaven zijn vrijblijvend, zowel wat prijs, inhoud als uitvoeringstermijn en leveringstermijn betreft en vervallen na 14 dagen tenzij een andere vervaldatum tussen partijen werd overeengekomen. De offerte is gebaseerd op de informatie waarover ARTKOM tot dan toe beschikt vanwege de (potentiële) Klant.

2.2. In geval van offline bestelling van diensten of producten, komt de Overeenkomst tussen partijen komt tot stand op het ogenblik dat de Klant een ondertekende offerte, samen met de door de Klant ondertekende Voorwaarden, terugstuurt naar ARTKOM en deze gevalideerd wordt met een bevestiging verstuurd door ARTKOM. Deze orderbevestiging wordt naar het door de Klant opgegeven e-mailadres verstuurd. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om erop toe te zien dat de berichten niet in de spamfolder terechtkomen.

In geval van online bestelling van diensten of producten, komt de Overeenkomst tussen partijen tot stand op het ogenblik dat de Klant bevestiging heeft ontvangen dat hij zijn bestelling heeft afgerond en dat hij tijdens de bestelling deze Voorwaarden heeft aanvaard door het aanvinken van de daarvoor voorziene checkbox. Deze orderbevestiging wordt naar het door de Klant opgegeven e-mailadres verstuurd. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om erop toe te zien dat de berichten niet in de spamfolder terechtkomen.

2.3. Alleen diensten en producten die uitdrukkelijk vermeld zijn in de offerte of in de orderbevestiging, zijn inbegrepen in de Overeenkomst. Alle wijzigingen en bijkomende prestaties - om welke reden dan ook - vallen buiten de oorspronkelijke Overeenkomst en worden bijkomend aangerekend.

3.     Prijzen                  

3.1. ARTKOM zal de toepasselijke prijzen uitdrukken in euro. De partijen komen overeen dat de toepasselijke prijzen, deze zijn die gelden op het moment van de totstandkoming van de desbetreffende overeenkomst tussen ARTKOM en de Klant. De prijs aangeduid aan de Klant door ARTKOM betreft de totaalprijs. De prijs aangegeven in de laatste factuur of op de laatste offerte vormt de totaal te betalen prijs door de klant, behoudens in geval van wijziging van deze prijs conform artikel 3.2. van deze Voorwaarden.

3.2. Iedere prijsverhoging door derde toeleveranciers, door, niet limitatief opgesomd, een wijziging van de grondstofprijzen of door een wetswijziging, en dus geheel onafhankelijk van de wil van ARTKOM, voorafgaand aan de uitvoeringsdatum, zal van rechtswege en zonder voorafgaande verwittiging een herziening teweegbrengen van de prijzen vermeld in de Overeenkomst zonder dat de Klant op basis hiervan de beëindiging van de overeenkomst of enige schadevergoeding kan vorderen. In het algemeen behoudt ARTKOM zich het recht voor om een prijsaanpassing door te voeren mits zij hiervoor een geldige reden heeft.

Voor de Klant/onderneming zal de eventuele prijsaanpassing wordt beperkt conform de wettelijke richtlijnen hieromtrent, zoals artikel VI.91/5 WER.

Voor de Klant/particulier zal deze prijsstijging betrekking hebben op het deel van de prijs dat hetzij de kost van de grondstoffen, hetzij de kost van de derde toeleverancier, hetzij de kost waarop de wetswijziging betrekking heeft vertegenwoordigt. Dat deel van de prijs zal worden verhoogd met hetzelfde percentage als waarmee de desbetreffende kost is gestegen.

4.     Betaling

4.1. In geval van online bestelling van diensten of producten via de webshop van ARTKOM, vindt betaling plaats direct na de bestelling, waarna de Klant een factuur ontvangt voor het betaalde bedrag.

ARTKOM biedt verschillende manieren aan om op een veilige wijze de online bestellingen elektronisch te betalen (Bancontact, Mastercard, Visa). Middels het plaatsen van een bestelling en betaling via de website van ARTKOM, verklaart de Klant tevens kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden van de betalingsprovider en aanvaardt hij erdoor gebonden te zijn.

Geen enkele online bestelling wordt gevalideerd zonder voorafgaand de overeenstemmende betaling te ontvangen, behoudens voorafgaande afwijkende afspraken tussen partijen, schriftelijk vastgelegd.

4.2. In geval van een offline bestelling van diensten, wordt voorafgaand aan de aanvang van de bestelde diensten 30% van het te betalen totaalbedrag voor deze diensten gefactureerd aan de Klant middels een voorschotfactuur, tenzij een afwijkende percentage wordt toegepast in de voorschotfactuur. Na uitvoering van de diensten factureert ARTKOM aan de Klant het openstaande saldo. ARTKOM behoudt zich evenwel het recht voor om lopende de uitvoering van de diensten één of meerdere bijkomende voorschotten te vragen.

4.3. ARTKOM aanvaardt enkel betalingen van rekeningen binnen de Europese Unie.

5.     Facturatie

5.1. Alle facturen worden digitaal verstuurd (pdf). Behoudens de online aankoop van een dienst of een product (in welk geval de Klant onmiddellijk moet betalen om de dienst of het product te kunnen bestellen) of behoudens een andersluidend beding of vervaldatum vermeld op de (voorschot)factuur, dienen de (voorschot)facturen betaald te worden binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum, tenzij afwijkende betaaltermijn vermeld op de (voorschot)factuur.

5.2. Bij gebreke aan een betaling binnen de voorziene termijn, wordt het factuurbedrag van rechtswege en zonder voorgaande ingebrekestelling verhoogd met een intrest gelijk aan 1% per maand, berekend op het nog openstaande bedrag, waarbij elke begonnen maand beschouwd wordt als zijnde verlopen, en een forfaitaire vergoeding ten belope van 10% op het bedrag van de nog onbetaalde facturen, met een minimum van 150,00 EUR. Alle invorderingskosten zijn eveneens voor rekening van de nalatige Klant.

5.3. In zoverre de Klant in gebreke blijft om één of meer uitstaande facturen van ARTKOM te voldoen, behoudt ARTKOM zich het recht voor de verdere uitvoering van de diensten of levering van producten op te schorten tot wanneer alle uitstaande rekeningen worden aangezuiverd (inclusief de toegevoegde schadevergoeding en verwijlinteresten). In ieder geval is de Klant alle bedragen verschuldigd voor de door de ARTKOM verrichte prestaties, geleverde producten en gedane uitgaven, met inbegrip van de (buiten-)gerechtelijke kosten.

5.4. Elke niet-betaling van een factuur voor de vervaldatum brengt de opeisbaarheid mee van alle andere facturen ten laste van de dezelfde schuldenaar. Indien door ARTKOM expliciet en schriftelijk afbetalingstermijnen werden toegestaan, is de totale nog verschuldigde som zonder verdere verwittiging of ingebrekestelling opeisbaar van zodra één afbetalingstermijn niet werd gerespecteerd zoals voorzien. Alle betalingen worden eerst aangerekend op de reeds verschuldigde verwijlintresten.

5.5. Bij niet-betaling zullen alle verschuldigde bedragen via gerechtelijke weg ingevorderd worden.

5.6. Enig protest omtrent een factuur dient binnen de 7 kalenderdagen na factuurdatum en bij aangetekend schrijven aan ARTKOM te worden gericht. Protest na deze datum wordt als onbestaande beschouwd.

6.     Uitvoering van de diensten en annulering

6.1. De door ARTKOM geleverde diensten kunnen bestaan uit het organiseren van een workshop, teambuilding of evenement, al dan niet op maakt gemaakt van de Klant.

6.2. ARTKOM spreekt in onderling overleg met de Klant een datum, planning en locatie af voor de uitvoering van de bestelde diensten. ARTKOM is gerechtigd de planning te wijzigen en/of de uitvoeringsdatum te wijzigen indien de planning of uitvoeringsdatum niet worden gerespecteerd en ARTKOM dit noodzakelijk vindt, en dit onverminderd de verplichting tot betaling door de Klant van de tot op dat ogenblik verrichte prestaties en gemaakte kosten. Alle aanbiedingen of planningsafspraken worden gedaan zonder verbintenis wat de uitvoeringsdatum betreft, die steeds bij benadering wordt opgegeven.

6.3. ARTKOM kan naar eigen goeddunken derden inschakelen voor de uitvoering van de diensten besteld door de Klant.

6.4. Indien de Klant de diensten besteld door de Klant, die betrekking hebben op een op maat gemaakte workshop, een evenement of een teambuilding, annuleert na de totstandkoming van de Overeenkomst en ten laatste vijf kalenderdagen voorafgaand aan de overeengekomen datum voor uitvoering van de diensten, is hij hiervoor geen annuleringskost verschuldigd. Indien de annulering plaatsvindt minder dan vijf kalenderdagen op voorhand, is de Klant een forfaitaire annuleringskost verschuldigd van 30% van de offerteprijs voor de geannuleerde diensten(incl. BTW), met een minimum van 150,00 EUR, ter dekking van onder meer de voorbereidingstijd, de administratieve kosten, alsook eventuele bestellingen, etc., onverminderd het recht van ARTKOM om de volledige schade te bewijzen en deze te doen vergoeden. Onder annulering door de Klant wordt eveneens verstaan de situatie waarin de uitvoering van de bestelde diensten niet mogelijk is door toedoen of nalaten van de Klant, in welk geval het volledige bedrag van de opdracht verschuldigd zal zijn. De bestelde dienstenkunnen slechts rechtsgeldig worden geannuleerd door de Klant per e-mail en mits ARTKOM een bevestiging van ontvangst van deze e-mail aan de Klant heeft gestuurd.

6.5. In geval van annulering van de diensten besteld door de Klant, die betrekking hebben op een op maat gemaakt evenement, workshop of teambuilding, door ARTKOM na totstandkoming van de Overeenkomst, en ten laatste vijf kalenderdagen voorafgaand aan de overeengekomen datum voor uitvoering van de diensten, is zij hiervoor geen annuleringskost verschuldigd aan de Klant. Indien de annulering plaatsvindt minder dan vijf kalenderdagen op voorhand, dient ARTKOM een forfaitaire annuleringskost van 10% van de offerteprijs (incl. BTW) met een minimum van 50,00 EUR aan de Klant te betalen. In geval van annulering van de diensten besteld door de Klant zal ARTKOM de Klant hiervan per e-mail op de hoogte brengen. De datum van verzending van deze mail geldt in dit geval als datum van annulering. Indien de annulering het gevolg is van een tekortkoming door de Klant, kan deze laatste in geen enkel geval aanspraak maken op een schadeloosstelling of terugbetaling van de betaalde bedragen.

 

6.6. Indien de Klant zijn inschrijving voor een niet op maat gemaakte workshopsessie gegeven door ARTKOM annuleert ten laatste 24 uur voorafgaand aan het tijdstip waarop de workshop plaatsvindt, is hij hiervoor geen annuleringskost verschuldigd. Indien de annulering plaatsvindt minder dan 24 uur op voorhand, is de Klant een forfaitaire annuleringskost verschuldigd van 20% van de offerteprijs voor de geannuleerde inschrijving (incl. BTW), met een minimum van 25,00 EUR, ter dekking van onder meer de voorbereidingstijd, de administratieve kosten, alsook eventuele bestellingen, etc., onverminderd het recht van ARTKOM om de volledige schade te bewijzen en deze te doen vergoeden. De inschrijving kan slechts rechtsgeldig worden geannuleerd door de Klant per e-mail en mits ARTKOM een bevestiging van ontvangst van deze e-mail aan de Klant heeft gestuurd.

6.7. In geval van annulering door ARTKOM van een niet op maat gemaakte workshopsessie meer dan 24 uur voorafgaand aan het tijdstip waarop de workshop plaatsvindt, is zij hiervoor geen annuleringskost verschuldigd aan de Klant. Indien de annulering plaatsvindt minder 24 uur op voorhand, dient ARTKOM een forfaitaire annuleringskost van 5% van de offerteprijs (incl. BTW) met een minimum van 5,00 EUR aan de Klant te betalen. In geval van annulering van de workshopsessie zal ARTKOM de Klant hiervan per e-mail op de hoogte brengen. De datum van verzending van deze mail geldt in dit geval als datum van annulering. Indien de annulering het gevolg is van een tekortkoming door de Klant, kan deze laatste in geen enkel geval aanspraak maken op een schadeloosstelling of terugbetaling van de betaalde bedragen.

 

7.     Levering van producten en annulering

7.1. Leveringen van bestelde producten vinden plaats op het door de Klant tijdens de totstandkoming van de Overeenkomst opgegeven adres, op straffe van een forfaitaire vergoeding van 25,00 EUR (excl. BTW) ingeval van opgave van een verkeerd leveringsadres door de Klant of door afhaling van het bestelde product door de klant in het pick-up-punt.

7.2. ARTKOM streeft ernaar om binnen de  14 kalenderdagen na de totstandkoming van de Overeenkomst te leveren in België. Partijen kunnen evenwel schriftelijk een langere termijn overeenkomen.

Een overschrijding van de aangegeven leveringstermijn kan slecht gekwalificeerd worden als een gewone nalatigheid of tekortkoming in de zin van artikel 7.2 van deze overeenkomst.

7.3. ARTKOM kan naar eigen goeddunken derden inschakelen voor de uitvoering van de levering.

7.4. ARTKOM kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of niet-levering door de transporteur die door haar werd aangesteld. De aansprakelijkheid van ARTKOM blijft in dergelijke gevallen beperkt tot de waarde van de producten waarvan wordt aangetoond dat ze niet door de Klant werden ontvangen.

7.6. Indien de door ARTKOM geleverde producten tijdens het transport werden beschadigd, laattijdig werden geleverd als gevolg van een andere reden dan gewone nalatigheid, niet overeenstemmen met de producten die op de orderbevestiging vermeld staan of niet overeenkomen met de producten die de Klant besteld heeft, dan moet dit zo snel mogelijk en binnen de 3 kalenderdagen na ontvangst per e-mail gemeld worden aan ARTKOM. In dat geval bekijkt ARTKOM in overleg met de Klant hoe bovenstaand ongemak kan worden hersteld of proportioneel kan worden gecompenseerd. Klachten die buiten deze termijn worden ontvangen, worden als laattijdig en dus onbestaande beschouwd.

8.     Beëindiging           

8.1. Deze Overeenkomst wordt gesloten voor de volledige duur van de overeengekomen diensten en de uitvoering ervan of de levering van de producten.

8.2. Elke Partij kan de Overeenkomst onmiddellijk beëindigen in geval van grove nalatigheden of tekortkomingen vanwege de andere partij of in geval van een gewone nalatigheid of tekortkoming indien deze 14 dagen na ingebrekestelling niet kon worden verholpen, daarin begrepen het onbetaald blijven van (voorschot)facturen. In geval van vroegtijdige beëindiging worden alle verschuldigde bedragen opeisbaar en mogen alle geleverde diensten die nog niet gefactureerd werden, gefactureerd worden.

8.3. Daarnaast kan ARTKOM op elk ogenblik de Overeenkomst eenzijdig beëindigen. In dit geval kan de Klant enkel aanspraak maken op een schadeloosstelling, bij een beëindiging van deze overeenkomst door ARTKOM die niet het gevolg is van een overmachtssituatie conform artikel 9, een tekortkoming of nalatigheid vanwege de Klant, en voor zover deze laatste aantoont schade te hebben geleden als rechtstreeks gevolg van de beëindiging van de Overeenkomst door ARTKOM. De schadeloosstelling dient in dit geval in verhouding te staan tot deze geleden schade, met een maximumbedrag van 75,00 EUR.

Indien de opzegging het gevolg is van een tekortkoming door de Klant, kan deze laatste in geen enkel geval aanspraak maken op een schadeloosstelling of terugbetaling van de betaalde bedragen.

8.4. Tot slot is ARTKOM gerechtigd de Overeenkomst onmiddellijk en zonder voorafgaande kennisgeving op te zeggen door middel van een aangetekend schrijven in geval van faillissement, vereffening, staking van betaling of aantasting van de kredietwaardigheid van de Klant, indien er gegronde redenen zijn om te twijfelen aan het vermogen van de Klant om (tijdig) aan zijn verplichtingen te voldoen of indien hij handelt in strijd met één of meer van deze Voorwaarden.

9.     Aansprakelijkheid

9.1. De levering van diensten of producten  wordt door ARTKOM– of door de door haar aangestelde derde(n) en haar werknemers – uitgevoerd in totale professionele onafhankelijkheid en naar best inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap (inspanningsverbintenis). ARTKOM geeft geen garantie en draagt geen verantwoordelijkheid met betrekking tot de verschafte informatie, en de resultaten van haar diensten in hoofde van de klant.

9.2. De Klant garandeert dat de voor de goede levering van diensten en producten essentiële informatie schriftelijk is verstrekt. ARTKOM is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onvolledigheid van of gebrekkigheid in de door of namens de Klant verstrekte informatie.

9.3. ARTKOM is evenmin aansprakelijk voor eventuele schade, van welke aard dan ook, die voortvloeit uit het niet naleven van de Overeenkomst door de Klant noch is zij aansprakelijk voor schade die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt wordt door een daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid.

9.4. ARTKOM kan, behoudens in geval van opzet of zware fout, niet aansprakelijk worden gesteld voor enig verlies of schade van om het even welke aard, welke geheel of gedeeltelijk het gevolg zou zijn van haar optreden, of dat van haar aangestelden.

9.5. ARTKOM zal, wat ook de oorzaak, de vorm of het voorwerp is van de vordering waarbij de aansprakelijkheid wordt ingeroepen, in geen geval aansprakelijk zijn voor onrechtstreekse schade, imagoschade, schade aan de bedrijfsvoering of gevolgschade.

9.6. De aansprakelijkheid van ARTKOM is aldus beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door de wet is opgelegd, behoudens de expliciete verbintenissen aangegaan door ARTKOM krachtens de Overeenkomst.

9.7. Indien de aansprakelijkheid van ARTKOM wordt weerhouden, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door haar beroepsverzekering uitbetaald wordt.

9.8. ARKTOM doet een uiterste inspanning om ervoor te zorgen dat haar website en webshop 7 dagen per week, 24 uur per dag toegankelijk en beschikbaar zijn. Het is echter mogelijk dat door onderhoud, website of netwerk updates of door andere oorzaken of onderbrekingen, buiten de schuld van ARTKOM, de toegang tot de site onderbroken wordt. ARTKOM kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verliezen of schade als gevolg van dergelijke onderbrekingen. Evenmin is zij aansprakelijk voor schade die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt wordt door het gebruik van de website of de webshop noch door de mogelijkheid om een online bestelling te plaatsen.

10.  Overmacht

10.1. Partijen kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen of gebreken in de uitvoering van de Overeenkomst als deze vertragingen of gebreken het gevolg zijn van feiten of omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van één van hen, die niet te voorzien zijn en die niet vermeden kunnen worden (overmacht), zo bijvoorbeeld (niet-limitatief), ziekte of onbeschikbaarheid van de betrokken uitvoerende personen, uitzonderlijke weersomstandigheden, totale of gedeeltelijke stakingen die de levering van diensten of producten kunnen impacteren, epidemieën en pandemieën, aardbeving, brand, storm, overstroming, waterschade, diefstal, blokkering van het computer-, IT- of telecommunicatiesysteem, blokkering van distributie of het niet voorradig zijn van bepaalde grondstoffen of producten.

Indien één van de partijen wordt getroffen door een situatie van overmacht zal deze de andere Partij daar onmiddellijk en schriftelijk van op de hoogte brengen. Deze elementen ontslaan ARTKOM aldus van het nakomen van de overeengekomen uitvoeringstermijn, zonder dat de Klant uit dien hoofde enig recht op vergoeding van kosten, schade en interesten kan doen gelden.

10.2. Bij overmacht kunnen de partijen de uitvoering van de overeenkomst opschorten tijdens de periode waarin de overmacht bestaat, of de overeenkomst beëindigen (bij aangetekend schrijven) als de overmacht blijft bestaan gedurende meer dan een maand. In dat geval is de Klant gehouden ARTKOM te vergoeden voor de reeds (al dan niet gedeeltelijk) geleverde diensten en producten zonder dat daarbij enige schadevergoeding verschuldigd is. 

11.  Intellectuele eigendomsrechten

11.1. Notities, ontwerpen, ontwerppresentaties, concepten, materiaalkeuze, illustraties, logo’s,  tekeningen, schetsen, foto’s, afbeeldingen, omschrijvingen, data, product- of bedrijfsnamen, teksten, offertes, facturen e.d.m. die ontwikkeld en/of gebruikt worden door ARTKOM, in welke vorm dan ook, zijn en blijven eigendom van haar, evenals enige documentatie die desaangaande ter beschikking gesteld zou worden van de Klant (bijvoorbeeld in de offerte) of op de website zou worden geplaatst.

11.2. Het verstrekken van diensten, noch het doorsturen van de offerte door ARTKOM leidt tot enige overdracht van rechten van intellectuele eigendom aan de Klant.

11.3. In geval van inbreuk door de Klant op de bepalingen in dit artikel, dient de Klant een forfaitaire schadevergoeding te belope van 1.500,00 EUR per vastgestelde inbreuk, onverminderd het recht van ARTKOM om de volledige schade te bewijzen en deze te doen vergoeden.

12.  Verwerking persoonsgegevens

12.1. Conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming van 24 mei 2016 met betrekking tot de bescherming van het privéleven in de verwerking van persoonlijke gegevens (hierna ‘AVG’), verzamelt en verwerkt ARTKOM de persoonsgegevens van de Klant en diens medewerkers, voor haar klantenbeheer (o.a. klantenadministratie, opvolgen van bestellingen, facturatie, opvolgen van de solvabiliteit en het verzenden van marketing en gepersonaliseerde reclame).

De persoonsgegevens worden verwerkt op basis van artikel 6.1. b) AVG.

Indien dit noodzakelijk is ter verwezenlijking van de vooropgestelde doeleinden, zullen de persoonsgegevens van de Klant worden gedeeld met andere vennootschappen binnen de Europese Economische Ruimte die rechtstreeks of onrechtstreeks met ARTKOM verbonden zijn. ARTKOM zal van deze ontvangers vragen dat ze de nodige technische en organisatorische maatregelen zullen nemen ter bescherming van de gedeelde persoonsgegevens.

De persoonsgegevens verwerkt voor klantenbeheer zullen worden bewaard gedurende de termijn die noodzakelijk is om aan de wettelijke vereisten te voldoen (onder andere op het gebied van boekhouding).

12.2. De Klant heeft te allen tijde recht op inzage van zijn persoonsgegevens en kan ze (laten) verbeteren indien ze onjuist of onvolledig zijn, ze laten verwijderen of de verwerking ervan laten beperken. Bovendien, heeft hij het recht om een kopie (in een gestructureerde, gangbare en machinaal leesbare vorm) van zijn persoonsgegevens te bekomen en de persoonsgegevens te laten doorsturen naar een andere vennootschap. De Klant kan zich bovendien kosteloos verzetten tegen elke verwerking van zijn persoonsgegevens met het oog op direct marketing. Ten dien einde dient de Klant, met bewijs van identiteit (kopie identiteitskaart), een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag aan ARTKOM te sturen.

12.3. Alle persoonsgegevens die via de website worden verkregen en verwerkt, zullen vertrouwelijk worden behandeld en in geen geval aan derden worden doorgegeven.

12.4. Daarnaast kan ARTKOM ook foto’s of video’s maken en gebruiken waarop de Klant identificeerbaar en herkenbaar in beeld komt, hetgeen een verwerking van persoonsgegevens door ARTKOM inhoudt. Deze verwerking gebeurt op basis van artikel artikel 6.1.a (toestemming) en is bijgevolg mogelijk voor zover de Klant zijn vrije, geïnformeerde en uitdrukkelijke toestemming verleent aan ARTKOM voor het maken en het gebruiken van deze foto’s en video’s voor een welbepaald doeleinde, zoals informeren en adverteren. De Klant doet bijgevolg afstand van zijn portretrechten voor het gebruik van de gemaakte foto’s en video’s op, niet limitatief opgesomd, de sociale media, nieuwsbrieven en website van ARTKOM. De Klant verklaart in dat geval dat hij geen aanspraak maakt op enigerlei vergoeding voor die afstand of voor het maken en het gebruiken van video’s en foto’s.

12.5. Voor meer informatie omtrent haar privacybeleid, verwijst ARTKOM naar haar privacyverklaring beschikbaar op https://www.artkom.be/privacyverklaring.

13.  Nietigheden en verval van recht

13.1. De eventuele nietigheid, ongeldigheid of niet-afdwingbaarheid van één van de bepalingen van deze Voorwaarden en meer algemeen van de bepalingen die de rechtsverhouding tussen partijen regelen om welke reden dan ook (geheel of gedeeltelijk), zal geenszins invloed hebben op de geldigheid van de andere clausules van deze Voorwaarden ondanks de nietigheid van de betwiste clausule. De overige bepalingen van deze Voorwaarden blijven bijgevolg onverkort van toepassing.

Voor zover mogelijk wordt de clausule die nietig wordt verklaard vervangen door een clausule die zo strikt mogelijk de (economische) bedoeling omschrijft van de nietig verklaarde clausule.

13.2. Het niet opeisen van een recht of het niet toepassen van een sanctie door ARTKOM houdt geenszins een afstand van recht in.

14.  Toepasselijk recht en bevoegde instanties

Deze algemene voorwaarden en de globale rechtsverhouding tussen ARTKOM en de Klant worden beheerst door het Belgische recht. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Alle eventuele geschillen voortvloeiend uit of verband houdend met de rechtsverhouding tussen ARTKOM en de Klant zullen uitsluitend worden beslecht door de rechtbanken van Leuven, tenzij de wet hier op dwingende wijze van afwijkt.

 

 

 

 

Voor Akkoord,